Από: Μαρία Πέππα –

Τεμπελιά, ένα φαινόμενο με το οποίο όλοι ερχόμαστε κατά καιρούς αντιμέτωποι. Υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι τεμπελιάς. Ο πρώτος τύπος είναι η μακρόχρονη τεμπελιά και σχετίζεται με την επ΄ αορίστου χρόνου αναβλητικότητα μια απόφασης, την εκτέλεση ενός έργου κλπ. Για παράδειγμα την αναζήτηση μια καινούργιας εργασίας, την απόκτηση ενός πτυχίου, την εγγραφή στο γυμναστήριο.

Με τη μακρόχρονη τεμπελιά, το άτομο δεν σκέφτεται το πρόβλημα. Δεν του δημιουργεί πίεση ή άγχος. Το αγνοεί επιμελώς ή το κρύβει στα βαθύτερα τμήματα της ύπαρξης, έως ότου φτάσει εκείνη η στιγμή που δεν επιδέχεται άλλη αναβολή και πρέπει να κάνει κάτι για αυτό.

Ο δεύτερος τύπος είναι η βραχυπρόθεσμη τεμπελιά. Αυτός ο τύπος βρίσκεται ανάμεσα στον πρώτο και τον τρίτο. Τα άτομα είναι συνήθως αυτό-υποκινούμενα, επιτυχημένα, ωστόσο κάπου στην διαδρομή, απώλεσαν τα κίνητρά τους για κάποιο λόγο και δυσκολεύονται να κάνουν τα πράγματα που συνήθιζαν να κάνουν.

Σε αντίθεση με τη μακρόχρονη τεμπελιά, οι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη επίγνωση της βραχυπρόθεσμης τεμπελιάς. Τους απασχολεί, την σκέφτονται πολύ. Κάνουν σκέψεις για τον χρόνο που χάνεται και για τα πράγματα που δεν ολοκληρώνονται ή δεν επιτυγχάνονται. Αυτό-μαστιγώνονται διανοητικά, πράγμα που τους οδηγεί στην βίωση αρνητικών συναισθημάτων όπως η απογοήτευση και η ενοχή.

Ο τρίτος τύπος είναι η περιστασιακή τεμπελιά. Οι άνθρωποι εδώ είναι άκρως υποκινούμενοι και ολοκληρώνουν κάποια πράγματα, αλλά όχι άλλα. Μπορεί πχ. να παρακινούνται αφιερώνοντας περισσότερες ώρες στην εργασία τους για να πάρουν προαγωγή ή να βελτιώσουν την καριέρα τους, αλλά όχι για να βελτιώσουν την υγεία τους ή την φυσική τους κατάσταση. Αυτό πραγματικά εξαρτάται από τις προτεραιότητές τους και την σημασία που δίνουν σε διαφορετικούς τομείς της ζωής τους.

Η περιστασιακή τεμπελιά μπορεί επίσης να προέλθει από την σκέψη όλων αυτών που χρειάζεται να γίνουν ή από το μπλοκάρισμα της σκέψης για αυτά που χρειάζεται να γίνουν. Η σκέψη περιστρέφεται στην επιτυχία ενός πράγματος, εξαιρώντας όλα τα υπόλοιπα.

Έτσι λοιπόν, προτού δοκιμάσετε να επιλύσετε ζητήματα που αφορούν την τεμπελιά σας, είναι δόκιμο να ανακαλύψετε ποιος από τους τρεις τύπους τεμπελιάς σας αφορά και σας χαρακτηρίζει. Χρησιμοποιήστε την παρακάτω λίστα ελέγχου για να εξακριβώσετε αν είσαστε πραγματικά τεμπέληδες ή απλά χρειάζεστε λίγο χρόνο ανάπαυσης για να ανασκουμπωθείτε, να συγκεντρώσετε τις δυνάμεις σας πριν να προχωρήσετε.

Λίστα Ελέγχου Τεμπελιάς

Απαντήσετε στις τρεις ερωτήσεις που ακολουθούν, έτσι ώστε να προσδιορίσετε εάν υπάρχει πραγματικός λόγος για να είσαστε τεμπέληδες ή η τεμπελιά σας είναι απλά ένα σημάδι για να επιβραδύνετε τους ρυθμούς σας και να χαλαρώσετε.

Αισθάνεστε εξουθενωμένοι ?

Εάν ναι, πότε πήγατε διακοπές τελευταία ? Εάν δεν αφιερώσατε λίγες ημέρες για τον εαυτό σας το τελευταίο εξάμηνο, τότε ίσως χρειάζεστε διακοπές ή λίγες μέρες σε διαφορετικό περιβάλλον.

Αισθάνεστε κουρασμένοι ?

Εάν ναι, τότε θα είναι πολύ πιο δύσκολο να παρακινηθείτε και να έχετε την απαιτούμενη ενέργεια για να φέρετε καλύτερα σε πέρας την εργασία σας. Ίσως μια ημέρα ανάπαυσης ή η μεσημεριανή ανάπαυλα για να κοιμηθείτε το μισαωράκι σας να είναι αυτό που πραγματικά χρειάζεστε.

Αισθάνεστε ότι η ζωή σας έχει χάσει την ισορροπία της ?

Εάν ναι, ίσως να εργάζεστε πολύ σκληρά και να έχετε ξεχάσει τι σημαίνει διασκέδαση και κοινωνική αλληλεπίδραση. Αυτό είναι κάτι που αισθάνομαι και εγώ όταν έχω αφιερώσει μια ολόκληρη ημέρα στο σπίτι μελετώντας ή ασχολούμενη με πράγματα καθημερινά και δεν έχω αλληλεπιδράσει με κανέναν, εκτός από μερικές περιστασιακές τηλεφωνικές κλήσεις. Όλοι έχουμε διαφορετικές ανάγκες και είναι σημαντικό να βρούμε μια ισορροπία μεταξύ αυτών των διαφορετικών ανθρωπίνων αναγκών.

Διαφορετικοί τύποι κινήτρων

Πριν συνεχίσουμε, θα αναφερθώ εν συντομία στους δυο διαφορετικούς τύπους κινήτρων.

Ο πρώτος τύπος είναι ο αρνητικός ή αυτός που μας απομακρύνει από τα κίνητρα. Προκαλείται συνήθως από τον πόνο που αναδύεται μέσα μας λόγω της απραξίας. Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στο κίνητρό σας να χάσετε βάρος που προέρχεται από την επιθυμία σας να παραμένετε υγιής καθώς μεγαλώνετε ή την επιθυμία να βγείτε για φαγητό ή ποτό παρόλο που διαισθάνεστε πως η επιλογή σας δεν είναι η καταλληλότερη μόνο και μόνο για αποφύγετε τον πόνο της μοναξιάς.

Το αρνητικό κίνητρο μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο, ίσως το ταρακούνημα, σας ωθήσει να αναλάβετε κάποιου είδους δράση και να κάνετε αυτό που χρειάζεται να κάνετε. Ωστόσο, ένα από τα προβλήματα αυτού του τύπου είναι ότι μπορεί να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου. Μόλις αρχίσετε να έχετε αποτελέσματα, το κίνητρο για να συνεχίσετε μειώνεται.

Ο δεύτερος τύπος είναι θετικός ή αυτός που μας ωθεί προς το κίνητρο. Αυτός ο τύπος, σας κάνει να σκεφτόσαστε τις όμορφες και τις θετικές εξελίξεις και αποτελέσματα που θα έχετε όταν συμβεί να επιτύχετε τελικά τον στόχο σας. Αυτός ο τύπος είναι σε γενικές γραμμές μακροπρόθεσμος. Βλέπουμε αποτελέσματα κατά την διάρκεια της διαδικασίας της προσπάθειας και αυτό μας ωθεί να συνεχίσουμε.

Ένας πολύ καλός τρόπος για να αυξήσετε τόσο το αρνητικό όσο και το θετικό κίνητρο είναι να γράψετε μια λίστα όλων των λόγων για την επίτευξη κάποιου από τους στόχου σας. Όσο περισσότεροι οι λόγοι τόσο το καλύτερο. Όταν έχετε καταγράψει αρκετούς καλούς λόγους, το κίνητρο θα αναδυθεί με τρόπο φυσικό σαν από μόνο του.

Δώσετε τέλος στην τεμπελιά και αναλάβετε δράση 

Πράξτε πριν να το καλοσκεφτείτε

Τυπικά, έχουμε μια σκέψη που δημιουργεί ένα συναίσθημα, το οποίο στην συνέχεια δημιουργεί μια ενέργεια ή συμπεριφορά. Ωστόσο, στην συγκεκριμένη περίπτωση αυτό λειτουργεί αντίστροφα.

Είμαι σίγουρη πως κάποιες φορές όταν σκέφτεστε πως δεν θέλετε να κάνετε κάτι και τεμπελιάζετε, από την στιγμή που μπαίνετε μέσα σε αυτό αρχίζετε να το απολαμβάνετε. Όπως για παράδειγμα η ενασχόλησή σας με την σωματική άσκηση ή τον διαλογισμό. Έτσι λοιπόν μάθετε πρώτα να ενεργείται γιατί αυτό θα σας δημιουργήσει μια αίσθηση στην συνέχεια που θα αλλάξει και τις σκέψεις σας.

Ασχοληθείτε με τον στόχο σας έστω και για 5 λεπτά

Αν αγνοήσετε την τεμπελιά σας και αφιερώσετε στον στόχο σας έστω και 5 λεπτά, θα διαπιστώσετε πως μετά από τα 5 λεπτά θα συμβούν δυο πράγματα.

Το πιο πιθανό σενάριο είναι πως θα συνεχίσετε. Το άλλο σενάριο πως θα σταματήσετε. Αυτό, ίσως αποτελεί μια ένδειξη ότι γενικά χρειάζεστε ένα διάλειμμα ή πως πρέπει να αφιερώσετε κάποιο χρόνο για τον εαυτό σας.

Ολοκληρώσετε το ήμισυ μιας δραστηριότητας

Αυτό σημαίνει πως θα δαπανήσετε το μισό της κανονικής ώρας για μια δραστηριότητα ή θα καταβάλετε την μισή προσπάθεια. Ας υποθέσουμε ότι κανονικά ασκείστε για 40 λεπτά και σήμερα αισθάνεστε τεμπέληδες. Κάνετε την άσκησή σας για 20 λεπτά αντί καθόλου.

Κάντε πιο δύσκολη την απόσπαση της προσοχής σας

Αφιερώστε λίγο χρόνο για να εντοπίσετε τα πράγματα που σας αποσπούν την προσοχή. Ίσως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή κάποιο άλλο είδος ειδοποιήσεων που εμφανίζονται στην οθόνη του κινητού ή του υπολογιστή σας και απενεργοποιήστε τα όλα, έτσι ώστε να μην σας αποσπούν την προσοχή. Με αυτόν τον τρόπο είναι ευκολότερο να αποστασιοποιηθείτε από μια ειδοποίηση που προκαλεί την περιέργεια ή το ενδιαφέρον σας. Μπορείτε να κατεβάσετε και ένα λογισμικό που θα αποκλείσει προσωρινά ή μόνιμα ορισμένους ιστότοπους.

Διευκολύνετε τους στόχους σας

Αφορά την διευκόλυνση του στόχου σας ή της απόφασης για την επίτευξή του. Αν βαριέστε να ασκηθείτε πρωινή ώρα, τότε φροντίστε έτσι ώστε να έχετε έτοιμα τα αθλητικά σας ρούχα την προηγούμενη νύχτα. Εάν ασχολείστε με χρονοβόρες εργασίες ή επιχειρηματικές δραστηριότητες, τότε δημιουργήστε λίστα των εργασιών σας την προηγούμενη ημέρα.

Αλλάξτε την αντίληψη που έχετε για την τεμπελιά

Η συμπεριφορά σας προέρχεται από την αντίληψη που έχετε για τον εαυτό σας. Έτσι, αντί να σκέφτεστε ότι είμαι τεμπέλης/α, αντικαταστήστε το με το ¨είμαι κανονικός άνθρωπος που μερικές φορές αισθάνεται πως τεμπελιάζει¨.

Επίσης, προσέξτε το πώς μιλάτε για την τεμπελιά σε άλλους ανθρώπους. Μην αυτοχαρακτηρίζεστε, μην λέτε ¨είμαι τεμπέλης/α” γιατί κάνετε μια αρνητική επιβεβαίωση η οποία καταγράφετε και ενισχύετε στον ασυνείδητο νου σας με αποτέλεσμα να εκδηλώνεται στην καθημερινότητά σας ως πραγματικότητα.

Σκεφτείτε την τεμπελιά σαν κάτι που συμβαίνει μερικές φορές. Σκεφτείτε την σαν μια πολύ μικρή πλευρά του συνόλου της προσωπικότητάς σας.

Ορίστε λιγότερους στόχους

Εάν η τεμπελιά σας προέρχεται από τα πάρα πολλά πράγματα να κάνετε και δεν ξέρετε από πού να ξεκινήσετε, ίσως να έχετε υποτιμήσει το χρόνο και την προσπάθεια που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων που έχετε θέσει.

Με τον καθορισμό λιγότερων και πιο ρεαλιστικών στόχων, εξασφαλίζετε ευκολότερα την επιτυχία σας. Αυτό αυξάνει την εμπιστοσύνη σας στην ικανότητά σας να πετύχετε και μειώνει επίσης την αίσθηση της τεμπελιάς.

Ανταμειφθείτε για την επίτευξη των στόχων ή των εργασιών σας

Ο καλύτερος τρόπος για να σταματήσετε την τεμπελιά στο ξεκίνημά της, είναι να ορίσετε ανταμοιβές επίτευξης. Αυτό θα μπορούσε να είναι μια μικρή ή μεγάλη ανταμοιβή που να εξαρτάται από την εργασία. Θα σας δώσει μια αίσθηση ικανοποίησης και αυτο-εκπλήρωσης όταν η εργασία ολοκληρωθεί. Επίσης ότι ανταμείβεται επαναλαμβάνεται.

Βεβαιωθείτε ότι οι ανταμοιβές σας είναι σχετικές με την εργασία σας. Για ένα μεγάλο έργο η ανταμοιβή θα μπορούσε να είναι μια νύχτα έξω με το σύντροφο ή με τους φίλους σας. Για ένα μικρό καθήκον θα μπορούσε να είναι μια τροφή που λαχταράτε και έχετε απαγορεύσει για κάποιο λόγο στον εαυτό σας ή να αφιερώσετε δέκα λεπτά σερφάροντας στο διαδίκτυο.

Σας ενθαρρύνω να εφαρμόσετε τις παραπάνω απλές υποδείξεις στη ζωή σας, έτσι ώστε η τεμπελιά σύντομα να αποτελέσει στην ζωή σας ένα μακρινό παρελθόν …

Σχετικά Άρθρα …
Κοινοί Λόγοι και Αιτίες που χρησιμοποιούμε τις Δικαιολογίες …

Μαρία Πέππα
Κλινική Υπνοθεραπεύτρια – Stress Coach

www.hypnotherapy4u.gr